Inokim OXO - Elegantti premiumlauta herrasmiesmäiseen extreme-fiilistelyyn

Speedsterin testivuorossa vihdoin Inokim Oxo. Tästä Inokimin tehokkaimmasta ja tunnetusta laudasta löytyy paljon erilaisia testivideoita sekä arvosteluja netistä, joten jokaisen laudasta kiinnostuneen on suhteellisen helppo hankkia ennakkoon kokemusperäistä tietoa mahdollisen ostopäätöksen tueksi.

Ulkoisessa tarkastelussa laudan yleinen laatuvaikutelma on erinomainen ja muotoilultaan lautaa voidaan luonnehtia hyvin moderniksi. Laudan yhtenä erityispiirteenä erottuu heti toispuoleinen etu- ja takahaarukka, joiden osalta lauta eroaa suurimmasta osasta sähköpotkulautoja. Muotoilun osalta erottuvana tekijänä on myös yhtenäinen ja vaikutelmaltaan hieman raskas ja kulmikas lautaosa, jonka yläpinta on kuvioitua muovia. 

Laudan jousituksessa on kaksi perusasetusta, joista toisella laudan maavara on selvästi korkeampi. Testilaudassa jousitus oli säädetty niin, että laudassa oli suurin mahdollinen maavara. Tämä asetus lienee tarkoituksenmukaisempi etenkin vaihtelevissa maasto-olosuhteissa, mutta lopulta kyse on pitkälti makuasiasta.  

Laudan ensituntuma ajossa on erittäin tukeva ja vakaa. Etenkin ohjaustangon varsi tuntuu lukittuna erityisen jämäkältä. Ajon perusteella laudasta saatu ensivaikutelma vastasi laudan ulkoisesta tarkastelusta syntynyttä erinomaista laatuvaikutelmaa. Laudassa pystyy valitsemaan painonapilla single- ja dualmoottoriasetusten välillä. Jo pelkästään yhdellä moottorilla lauta kiihtyy varsin ripeästi ja saavuttaa suhteellisen nopeasti 45 km/h nopeuden, joka vaikuttaa olevan maksiminopeus yhdellä moottorilla ajettaessa (85kg testikuljettaja). Kahdella moottorilla ajettaessa laudan kiihtyvyys paranee merkittävästi ja laudan kiihtyvyyttä voi jo luonnehtia todella hyväksi. Kaikki on kuitenkin suhteellista ja teholuokassaan laudan kiihtyvyyttä voitaneen kuitenkin luonnehtia enemmänkin miellyttävän hillityksi kuin aggressiiviseksi. Tästä huolimatta takajalan tuki tulee kyllä Oxossa tarpeeseen maksimikiihdytyksessä. Testissä lauta saavuttaa suhteellisen helposti nopeusmittarin osoittaman 65 km/h enimmäisnopeuden, joka tuntuu laudan stabiiliudesta huolimatta aivan riittävältä nopeudelta sähköpotkulaudalle.  

Laudan toimivaa jousitusta on kehuttu monissa testeissä, eikä kyllä aiheetta. Ajo on tasaisen miellyttävää eri nopeuksilla sekä alustoilla, ja kovapintaisella epätasaisella hiekkatielläkin lauta käyttäytyy hyvin varman oloisesti vielä yli 50 km/h nopeudessa. Renkaat tuntuvat pysyvän tien pinnassa todella hyvin ja toimiva iskunvaimennus eliminoi myös ohjaustankoon välittyvää tärinää erittäin tehokkaasti. Lauta joutui testiajossa todelliseen koetukseen ja etenkin jousituksen  testaamisen yhteydessä takalokarin kiinnitysruuvi löystyi ajossa siinä määrin, ettei lokari kestänyt paikoillaan kaikista kovimpaa menoa epätasaisella alustalla.   

Testiajossa myös laudan paljon hehkutettu jarruteho sai Speedsterin testiryhmän omakohtaisen vahvistuksen. Hydrauliset levyjarrut toimivat herkästi ja olivat todella tehokkaat. Laudan nousukykyä testattiin myös Helsingin Paloheinässä, jossa laudan onnistui nousta kuntoportaiden viereinen hiekkapohjainen ylämäki suhteellisen vaivattomasti.  

Testiajon perusteella laudan kansi tuntui riittävän leveältä ja siinä sai tukevan ja luonnollisen jalkojen asennon vaivatta. Kansi tuntui kuitenkin pidemmällä kuljettajalla ehkä aavistuksen lyhyeltä ja aika-ajoin jotenkin tuntui, että pidempi kuljettaja päätyi ajoasennossa ehkä hieman totuttua lähemmäksi ohjaustankoa. Laudan kansiosassa ei ole minkäänlaista karhennusta tai muutakaan pitoa lisäävää elementtiä, joten kastuessa kansiosa on mahdollisesti keskimääräistä liukkaampi. Viitettä tästä saatiin laudan jääratatestissä talvella, jolloin liukkaus ilmeni etenkin lumisen kengän kanssa.

Testimallissa oli 60V 25,6Ah LG:n akku, joka tuntui kapasiteetiltaan riittävän suurelta myös pitkille akkua kuluttaville maastolenkeille, jopa kaksoimoottorilla ajettassa. Yhdellä moottorilla ajettaessa laudan todellinen toimintasäde lienee arviolta lähes 100km luokkaa. Testiajossa akkua ei saatu kertaakaan edes lähestulkoon tyhjäksi yhden päivän aikana, joten suuremmalle akulle ei Oxon osalta koettu minkäänlaista tarvetta. Myöhempien testiajojen perusteella voidaan arvioida, että akku kestänee noin 40km mäkistä maastoajoa täydellä teholla.   

Laudasta oli suhteellisen vaikea löytää aiheita suurempaan kritiikkiin. Kuitenkin testiajon perusteella Speedsterin testiryhmä koki peukalokaasun aluksi hieman epätarkaksi, mutta tämä tunne poistui laudalla enemmän ajettaessa. Myös jo aikaisemmin mainittu takalokasuojan kiinnitys osoittautui "kovassa ajossa" hieman riittämättömäksi, ja se vaikutti edellyttävän säännöllistä kiristämistä suhteellisen usein, mikäli laudalla ajaa pidempiä aikoja hyvin epätasaisella pinnalla. Laudan omalla etuvalaisimella kyllä pärjää, mutta se voisi olla paremmin eteenpäin valaiseva, mikäli laudalla ajaa täysin pimeässä.     

Oxosta voidaan kokoavasti todeta, että laudan korkea laatu näkyy ja tuntuu. Tällä laudalla voi halutessaan fiilistellä ja nautiskella tyylillä, mutta viimeistellyn ulkokuoren alta löytyy sen verran tehoa ja luonteikkuutta, ettei ainakaan suuritehoisiin lautoihin tottumaton kaipaa kovin nopeasti parempaa suorituskykyä.

Tämä elegantti premiumlauta saa Speedsteriltä tähtiä:

Kirjoita kommentti