PXid H10 - Jämäkkä huipputyylikäs kevytsarjalainen

Tällä kertaa testivuorossa oli PXid H10. Kyseistä sähköpotkulautaa on nykyisellään saatavilla muidenkin brändien nimissä. Euroopassa ja Suomessakin lautaa saa uudelleenbrändättynä ainakin Beaster (Beaster BS09) ja Elscooterin -tuotemerkkien alla (Elscooter Nitrox H10 - Air). Tämä testilautamme on kuitenkin PXid:n valmistama.

Muotoilun osalta H10 on äärimmäisen tyylikäs ja modernin virtaviivainen lauta. Tämäkin lauta on siten helposti tunnistettavissa pelkän ulkomuotonsa perusteella. Ulkonäöllisesti tämä sulavalinjainen lauta huokuu keveyttä ja virtaviivaisuutta, ja siinä on vahva ripaus modernia (ja palkittua) muotoilua. Laudan yleinen laatuvaikutelma on tarkastelun perusteella erittäin hyvä. 

Kyseinen PXid H10 malli on reddot palkittu vuonna 2021 (https://www.red-dot.org/project/pxid-51458). Tuomariston mukaan kyseisen sähköpotkulaudan muotoilu täyttää sähköpotkulautojen nykyiset vaatimukset ja yhdistää taidokkaasti helpon kuljetettavuuden korkeaan materiaalin laatuun sekä erinomaiseen työn laatuun.  

Testilaudassa on 300W moottori, 9 tuumaiset renkaat sekä 7,5Ah akku. Laudassa ei ole jousitusta. Laudassa on rumpujarru edessä sekä elektroninen jarru takana.

Ensivaikutelma laudasta testiajon perusteella on erittäin tukeva ja vakaa. Koko lauta, mutta etenkin ohjaustanko, tuntuu erittäin vankalta ja tukevalta ajossa. Itse lautaosa on hieman pienehkö, mutta ei mietenkään keskimääräistä pienempi huomioiden laudan teholuokka. Kookkaammalle kuljettajalle lautaosa ei tarjoile ylimääräistä tilaa, mutta laudassa saa varsin hyvän ajoasennon sellaisille lyhyemmille matkoille, joille lauta on toimintasäteensä puolesta suunniteltu. Lautaosan kumipinnoite tarjoaa ajajalle hyvän pidon.

Ottaen huomioon laudasta puuttuva jousitus, ajo on varsin miellyttävää jopa pientä epätasaisuutta omaavilla alustoilla ja ilmarenkaat suodattavat hyvin pois tyypilliset asfaltti- ja hiekkatien epätasaisuudet. Laudan 9 tuumaiset renkaat toimivat myös yllättävän hyvin sellaisellakin hiekkatiellä, jossa on paikoin hieman pehmeämpiä kohtia. Laudan ajomukavuutta voi kiitellä suhteessa vastaavan teho- ja kokoluokan lautoihin, ja päällimäinen testiajosta jäävä mielikuva on vakaus. Tavanomaisessa kaupunkiympäristössä lauta ei testiajon perusteella kaivannut erillistä jousitusta, vaikka tietysti jousitus lähtökohtaisesti parantaisi laudan käytettävyyttä erilaisissa ajo-olosuhteissa.

Tehon osalta lauta ei toisaalta tarjoile yllätyksiä, mutta ei pettymystäkään, vaan käyttäytyy hyvin odotetunlaisesti laudan teho huomioiden. Kiipeilykyky riittää tavanomaisiin kaupunkiympäristön loiviin nousuihin, mutta jyrkemmissä nousuissa moottori kaipaa potkutteluapua, jonka määrään kuljettajan painolla on jo ratkaisevaa merkitystä. Lauta saavuttaa tasaisella suhteellisen helposti sen 25km/h enimmäisnopeuden. 

Laudan jarrutusteho on erittäin hyvä ja elektronien jarru tuntuu tehostavan vielä merkittävästi etupään rumpujarrun jarrutuskykyä. Mittaristo on pelkistetyn tyylikäs ja toimiva. Testiajon perusteella laudan 7,5Ah akulla pääsee keskikokoinen aikuinen kuljettaja ainakin 20km matkan. Laudan etuvalo on kutakuinkin riittävä hämärällä ajettaessa, mutta tämäkin lauta hyötyisi selvästi tehokkaammasta etuvalosta, etenkin pimeällä.

Tiivistetysti voidaan sanoa, että kokoluokassaan lauta tarjoilee poikkeuksellista jämäkkyyttä ja varsin mukavan ajotuntuman. Laudassa yhdistyy tyylikäs muotoilu ja keveys, mikä tekee laudasta helposti mukana kuljetettavan tyylitietoiselle kuljettajalle. 

Koska vastaavaa lautaa on jo saatavissa Suomessa varsin kilpailukykyiseen hintaan, ei tämä malli päätyne Speedsterin valikoimaan, vaikka onkin varteenotettava vaihtoehto lautojen kevyessä luokassa. 

Speedster tähdittää: 

 

Kirjoita kommentti