PXid F1 - Kesytetty crossilauta

F1 on sähköpotkulauta, jota on nykyisellään saatavilla useiden brändien nimissä. Tämä testilautamme on PXid:n valmistama malli.

Muotoilun osalta F1 on hyvin uniikki lauta ja siten se on helposti tunnistettavissa pelkän ulkomuotonsa perusteella. Ulkonäöllisesti se eroaa perinteisistä sähköpotkuslaudoista oikeastaan lähes joka suhteessa. Speedsterin raadin mielestä lauta on ulkonäöllisesti varsin tyylikäs ja laudan urheilullinen ulkomuoto synnyttää herkästi mielikuvan tehokkaasta crossi-laudasta. Laudan yleinen laatuvaikutelma on tarkastelun perusteella keskinkertainen. 

Lautaan on saatavilla erillinen kiinnitettävä istuin, mutta laudalla voi ajaa myös ilman sitä. Toisaalta lautaa voi kuljettaa seisten myös istuimen ollessa kiinnitettynä. Testin mallissa oli istuin mukana. Laudan yksi omintakeisin ratkaisu on seisomajalustojen sijoittaminen laudan rungon molemmille puolille siten, että ajoasento seistessä on kapea haara-asento niin, että koko vartalo osoittaa kohtisuoraan ajosuuntaan. Laudan tehon säätö on toteutettu "kaasukahvalla", jonka tehoa säätelevä osa ei kuitenkaan ole koko kahvan levyinen, vaan kapeahko osa kahvan rungon puoleisesta päästä. Ajossa tämä "kaasukahva" -ratkaisu tuntui kuitenkin kaikin puolin toimivalta ja miellyttävältä käyttää, ja tehon säätö onnistui sillä hyvin tarkasti.

Laudan jousitus tuntui varsin miellyttävältä ajossa. Etenkin satulalta ajettaessa lauta tarjoili erityisen pehmeää kyytiä kun satulan putkessa on vielä oma jousituksensa. Sitten erityisesti ajoasennosta. Rungon sivuilla suhteellisen alhaalla olevat jalansijat tekivät ajoasennosta erittäin vakaan ja mukavan niin istuttaessa kuin seistessäkin. Etenkin seisten ajettaessa symmetrinen ja kapea haara-asento tuntui erittäin luonnolliselta, tasapainoiselta ja miellyttävältä. Ajoasento tuntui sellaiselta, että siinä voisi olla todella pitkään. Ajettaessa laudan painopiste tuntui olevan hyvin matalalla, minkä seurauksena ajo tuntui erittäin tasapainoiselta ja vakaalta. Jalkojen painopisteiden ollessa rungon molemmin puolin, mahdollisti tämä seistessä painon vaihtelun jalkojen välillä, jolloin laudan kallistaminen ja sillä tasapainoilu oli erittäin hallittua.   

Ehkäpä hämmentävin seikka laudassa oli sen teho. Laudan muotoilusta syntyvän aggressiivisen mielikuvan ja todellisuuden välillä vallitsi suuri epäsuhta. Siinä missä muotoilu ja sporttinen ulkonäkö henki suurista tehoista, oli laudan todellinen teho kuitenkin tosiasiassa varsin hillitty ja keskinkertainen. Tosin, ei laudan suorituskyky kuitenkaan ollut heikompi, mitä laudan moottorin tehon perusteella (500W) voitiin odottaa. Epäsuhta ilmeni pääasiassa mielikuvatasolla.    

Testimallissamme oli 48V 13Ah akku, mutta laudan todellisen toimintasäteen testaaminen jää keväälle 2022. Oletettavasti todellinen toimintasäde on jossain 40 - 50km paikkeilla, olosuhteista riippuen. Päivitämme testituloksen myöhemmin tähän. Akun osalta oli positiivista, että laudassa oli irrotettava akku. Tämä helpottaa akun lataamista, koska pelkän akun lataamiselle on käytännössä usein helpompi löytää sopiva latauspaikka, kun itse laudan voi jättää muualle. 

Laudan etuvalon valokeila osoittautui testissä niin pistemäiseksi, ettei laudalla pimeässä ajaminen käytännössä onnistu pelkästään tämän vakioajovalon avulla, vaan sen osalta lauta kaipaa erillistä valaisinta.

F1 sähköpotkulauta jätti testin perusteella hieman ristiriitaisen tunteen. Tyylikäs yksinkertaistettu virtaviivainen muotoilu luo vaikutelman erittäin tehokkaasta laudasta, mutta todellinen suorituskyky on enemmänkin keskinkertainen. Laudan muotoilu on ainutlaatuinen ja erittäin tyylikäs, ja laudan ajettavuus on äärimmäisen hyvä ja miellyttävä. Speedsterin raati pitäisi tästä laudasta selvästi enemmän jos siinä olisi sellainen tehokas moottori (vähintään 1000W), joka vastaisi paremmin laudan urheilullista ulkonäköä ja sen luomia ennakko-odotuksia.

Laudan mittaristosta sammui heti alkumetreillä pikseleitä niin, ettei sen ilmaisemat numerot näkyneet mittaristosta kokonaisina. Mittaristo lienee varsin helppo uusia, mutta jo yksistään seikka kyllä ikävällä tavalla tukee muuta kokemusta laudan enintääkin keskinkertaisesta laatutasosta. Toinen heti ensitarkastelussa laatuvaikutelmasta tehty havainto oli jotenkin hieman kompelösti toteutettu istuinmekanismi, jonka vuoksi istuimen kiristäminen tiettyyn asentoon oli melko työlästä. Istuimen varren kiristin puolestaan lukittuna osui laudan runkomuoviin niin, että väkisinkin jättää siihen ajan saatossa tarpeettomia jälkiä.

Speedsterin valikoimassa tätä lautamallia ei tultane näkemään.

Speedster tähdittää: 

 

Kirjoita kommentti