PXid SQ1 - Off-road -tyylinen räyhäkkä tulokas!

SQ1 lautaa on nykyisellään saatavilla useiden brändien nimissä. Testilautamme on kuitenkin PXid:n valmistama.

Muotoilun osalta lauta on suhteellisen helposti tunnistettava, ja etenkin mallissa käytetty lautaosa erottuu muotoilunsa puolesta monista muista laudoista. Kuten sanotaan, kauneus on katsojan silmissä, mutta Speedsterin raadin mielestä lauta on ulkonäöllisesti hyvin tyylikäs. Lauta on suhteellisen kookas, mikä yhdessä sen maastorenkaiden ja off-road -tyylisen ohjaustangon kanssa on omiaan synnyttämään tyylillisesti hivenen aggressiivissävytteisiä viboja. Laudan yleinen laatuvaikutelma on hyvä.

Laudassa on suuri lautaosa, jossa saa helposti hyvän ajoasennon jopa hiukan suurikokoisempi ajaja. Ohjaustangon kiinnitys hieman arvelutti etukäteen, mutta tämä huoli osoittautui täysin turhaksi. Ohjaustangon kiinnitys oli erittäin vahvarakenteinen ja ohjaustangon asennon pystyi lukitsemaan helposti ja erittäin tiukasti. Paikallaan tunnusteltuna laudan jousitus tuntui varsin jäykältä, mutta ajettaessa maastossa jousitus toimi erittäin hyvin. Vertasimme laudan jousitusta Inokim Oxo:on, joka oli vertailulautana mukana testilenkillä. Vaikka jousituksen tuntuma olikin laudoissa erilainen, ei testiajossa kertaakaan tuntunut siltä, että SQ1:n jousituksesta puuttuisi jotain, tai että se olisi ollut jotenkin liian kova. Jousitus tuntui itseasiassa varsin toimivalta.

Laudan levyjarrut toimivat hyvin ja olivat testiajossa riittävät tälle skootterille. Ero Inokin Oxon kaikin puoli loistaviin hydraulisiin levyjarruihin oli kuitenkin havaittavissa. Valmistajan ilmoituksen mukaan SQ1 mallia on mahdollista saada myös hydraulisilla levyjarruilla, joita Speedster varauksetta suosittelee.

Speedsterin raadin mielipiteitä jakoi kuitenkin jossain määrin laudan moottori ja sen tehon tuotto. Dual motor -asetuksella kaksoismoottorin tehon tuotto on säädetty erittäin aggressiiviseksi ja asfaltillakin kesti hetken, ennen kuin maastorenkaat ottivat pitoa. Kaasu oli siinä määrin herkkä dual motor -asetuksella, että aluksi lautaa oli oikeastaan melko vaikea kiihdyttää hitaasti.

Single motor -asetuksella laudan luonne muuttui totaalisesti ja melkeinpä tuntui, että enemmän kuin puolet laudan tehoista poistui käytöstä. Single ja dual motor -asetusten välillä tuntuikin olevan hämmentävän suuri ero. Lauta olisikin tehoiltaan selvästi tasapainoisempi, mikäli dual motor -asetus olisi hiukan vähemmän aggressiivinen ja single motor -asetus puolestaan pirteämpi. Inokim Oxo:on verrattuna SQ1:n dual motor -asetus tuntui vähintään yhtä tehokkaalta kuin Oxo:ssa, mutta single motor -asetuksella Oxo oli selvästi pirteämmän tuntuinen. Oletettavaa on, että SQ1:n dual motor -asetuksen ärhäkkyys kuitenkin jakaa mielipiteitä. Siinä missä joku kokee sen turhan ärhäkäksi, toinen kokee laudan omintakeisuuden ja hauskuuden kulminoituvan juuri tuohon. Valmistajalta saamamme tiedon mukaan laudan suunnittelijan ajatuksena on nimenomaisesti ollut, että dual motor -asetuksella laudassa on korostetusti asennetta, ja single motor -asetus on puolestaan tarkoitettu hillittyyn ajeluun.

Laudan mäennousukyky tuntui testiajon perusteella aavistuksen Inokim Oxoa paremmalta. Siinä missä Inokim Oxo:n vauhti alkoi jyrkimmässä testimäessä vähentyä ja lauta meni lopulta hitaasti vääntäen eteenpäin, ilmeni SQ1:n puhti vastaavassa kohdassa siten, että sen maastorenkaat jatkoivat edelleen vimmatusti sutimista vauhdin hiljentyessä. Ajo-ominaisuuksista on vielä todettava, että etenkin vaativalla epätasaisella alustalla SQ1:n ohjaustangon pystyputken hienoinen jousto eliminoi todella hyvin tärähdykset niin, etteivät ne tuntuneet teräviltä ohjaustangossa, vaan lauta oli todella miellyttävä ajaa kaikkein hankalimmallakin täristävällä alustalla.   

Testimallissamme oli 52V 18Ah akku, joka lienee riittävän kokoinen keskimääräiseen perusajeluun. Maastossa suurilla moottoritehoilla ajettaessa akun varaus kyllä aleni suhteellisen nopeasti, eikä tästä mallista olisi ollut seuraamaan Inokim Oxoa kaikkein pisimmillä maastolenkeillä. Myöhempien testiajojen perusteella laudan akku kestää noin 30km mäkistä maastoajoa täydellä teholla. Lauta on kuitenkin saatavissa myös 60V 24,6 Ah Samsungin akulla, mikä lieneekin parempi vaihtoehto, jos suunnitelmissa on selvästi pidempiä ja akkua reippaasti kuluttavia maastolenkkejä.

Laudan etuvalo osoittautui testeissä hyväksi, ja pelkästään sen valoteholla laudalla pystyy ajamaan vaikka täysin pimeässä.

Kokonaisuudessaan lauta on jämäkkä ja tyylikäs menopeli, johon dual motor -asetus tuo poikkeuksellista luonnekkuutta. Erittäin miellyttävä ja hauska lauta erilaisissa maasto-olosuhteissa.

Pidemmänkään testijakson aikana laudassa ei ole osoittautunut mitään vikoja tai puutteita. 

Speedster tähdittää: 

 

Videota laudasta löydät Ride With Anthonyn youtube-kanavalta (What If Dualtron Eagle Pro And Kaabo Mantis Had A Baby ? PXID SQ1 Review First Impression): https://www.youtube.com/watch?v=kJsaAPQCzj4

Kirjoita kommentti