Orno testissä!

 

 

Orno on Neozinin valmistama sähköpotkulauta, mutta sen suunnitelusta on vastannut erityisesti Wide Wheel Pro mallista tunnettu Mercane. Ulkonäkönsä puolesta Ornoa voidaan kuvailla hyvin uniikiksi ja jopa huomiota herättäväksi. Ulkonäkönsä puolesta se on luovalla tavalla tasapainoinen yhdistelmä futurismia ja retroa. Sen verran on laudassa ulkoista vetovoimaa, että ulkonäkönsä puolesta tämä lauta saa kyllä Speedsterin raadilta täyden kympin. Laudasta on vielä suhteellisen vähän kattavia testejä löydettävissä, eikä tämäkään ole sellainen.

Speedsterin testiraadin mielestä laudan yleinen laatuvaikutelma on todella hyvä. Mittasuhteissa on nähtävissä paljon yhtäläisyyksiä Wide Wheel Pron kanssa, jonka kanssa Orno jakaa myös sähköpotkulaudalle epätyypilliset leveät matalaprofiilirenkaat. Näin ollen myös renkaiden ajo-ominaisuudet ovat samanlaiset tehden laudasta hieman kapearenkaista lautaa kömpelömmän käännyttäessä. Ornon silmiinpistävimmän erityispiirteen tekevät renkaiden sivuprofiilin peittävät runkoon kiinnitettävät kovamuoviset palat, jonka seurauksena laudasta näkyy sivusta katsottuna ainostaan matala rengasprofiili. Tämä lähestulkoon luo jonkinasteisen visuaalisen illuusion renkaiden pyörimättömyydestä. Testilaudassa muuten yksi näistä muoveista oli jo valmiiksi haljennut, joten ainakin siinä on vielä jonkinlaisen tuotekehittelyn paikka.

Ensituntuma ajossa on, että lauta tuntuu erittäin tukevalta ja vakaalta, ehkä jopa aavistuksen jotenkin raskaalta. Kahden 400W tehoisen moottorin ansiosta lauta on kiihtyvyydeltään varsin ripeä ja moottorin vääntö tuntuu selvästi ajossa. Laudassa on hieman vähemmän tehoa kuin Mercanen Wide Wheel Prossa. Ero ei ole suuri, mutta se on havaittavissa. Myös Orno on miellyttävän vakaa ja hiljainen ajettava. Sitten kenties se suurin Wide Wheel Pron ja Ornon välinen ajo-ominaisuuksissa näkyvä ero: jousitus. Siinä missä Wide Wheel Prossa on jousitus tasoittamassa muutoin armottomia ja kovia matalaprofiilirenkaita, ei Ornossa ole lainkaan jousitusta tai iskunvaimennusta. Valintaa voi pitää erikoisena, ja tämä tekee Ornolla ajosta epämiellyttävää epätasaisella pinnalla. Jopa hieman suuremmat paikkaamattomat asfaltin poikittaishalkeamat tuntuvat jäykässä ja raskaassa laudassa terävinä tärähdyksinä, erityisesti kylmemmällä ilmalla ajettaessa. Jalkakäytävän madalletun korotuksen ylityksen joutuu tekemään todella alhaisella nopeudella, jos haluaa välttää laudan runkoon kohdistuvan terävän tärähdyksen. Ornolta kuitenkin tulossa vuonna 2022 Orno Max -malli, jossa ainakin etupäässä jonkinlainen jousitus. Tämä tehtaalta kuultuna huhuna.

Koeajosta jäi mieleen, että ajo-ominaisuuksien osalta Ornossa ja Wide Wheel Prossa on hyvin paljon yhtäläisyyksiä. Keskeisimmät erot ovat ulkonäössä ja moottorin tehossa. Lautojen suurimpana erona ja samalla myös Ornon suurimpana puutteena, voidaan pitää iskunvaimennusta. Tämän vuoksi lautaa voi suositella vain hyvin tasaisille alustoille, koska tavanomaiset kadun epätasaisuudet sekä madalletut korokkeet tuntuvat tässä jäykässä ja raskaassa laudassa voimakkaasti ja ajoa häiritsevästi.

Jousituksen puuttumisen vuoksi Speedster tähdittää:

 

Kirjoita kommentti