Nanrobot D6+ - Tasapainoinen kokonaisuus

Speedsterin testivuorossa ensimmäinen Nanrobotin valmistama sähköpotkulauta, nimittäin Nanrobot D6+. Tämä Nanrobotin D6+ lauta on Nanrobotin myydyimpiä lautoja, ellei jopa myydyin, ja tästäkin laudasta löytyy paljon erilaisia testivideoita sekä arvosteluja eri verkkosivustoilta.

Ulkoisessa tarkastelussa laudan yleinen laatuvaikutelma on todella hyvä ja muotoilultaan lautaa voidaan luonnehtia perinteiseksi, jossa on kuitenkin ripaus jonkilaista hillittyä tyylikkyyttä. Teholuokassaan lauta on ulkoisilta mitoiltaan yllättävän suuri ja tämä laudan suuri koko käy selväksi heti laudan ensitarkastelussa.

Testilaudan ensivaikultelma on ulkoisen tarkastelun perusteella kokonaisuudessaan laadukas, ja erinomaisesta sen tiputtaa ainoastaan muutamat havaittavat "kauneusvirheet": 1) ohjaustangon pystyputken toisella puolella oleva Nanrobot -tarra on jonkin verran aaltoileva ja kupruilla, 2) muovisen takalokarin ja takahaarukan reiät eivät ole täysin kohdillaan ja takalokarin asentaminen vaatii hiukan "säätöä" ja 3) etuvalaisin kiinnityksineen poikkeaa selvästi muusta laudan laatuvaikutelmasta.  

Laudassa on etu- ja takapään jousitus, jonka perusasetuksen jäykkyyttä on mahdollista säätää haka-avaimella. Testilaudan jousituksen perusasetus oli valmiiksi säädetty niin, että jousitus oli mahdollisimman löysä. Testasimme lautaa ajossa jousituksen eri asetuksilla. Laudan jousitusta voidaan luonnehtia suhteellisen jäykäksi ja ainakin kevyemmillä kuljettajilla jousitus tuntunee toimivimmilta, kun se on säädetty mahdollisimman löysäksi. Löysimmälläkin asetuksella jousitus tuntui edelleen varsin jämäkältä. Jousituksen osalta kehuja saa jousituksen esijäykkyyden säätömahdollisuus niin etu- kuin takapään jousituksen osalta.    

Laudan ensituntuma ajossa on todella tukeva ja vakaa, ehkä kuitenkin jopa aavistuksen raskas. Toki lauta itsessään on todella suuri, mikä välttämättäkin heijastuu ajotuntumaan. Ohjaustangon varsi tuntuu lukittuna erityisen jämäkältä, eikä ohjaustangossa tunnu lukittuna minkäänlaista joustoa tai liikettä pystyputkessa tai varsinaisessa ohjaustangossakaan. Tässä mielessä ohjaustanko ja sen pystyputki olivat jämäkkyytensä osalta parhaita, joita olemme koskaan testanneet. Ohjaustangon lukitusmekananismi siten ainakin vaikuttaa todella lupaavalta, mikäli se myös ajan saatossa pysyy yhtä jämäkkänä. 

Ajon perusteella laudasta saatu ensivaikutelma vastasi laudan ulkoisesta tarkastelusta syntynyttä todella hyvää laatuvaikutelmaa. Myös tässä laudassa pystyy valitsemaan painonapilla single- ja dualmoottoriasetusten välillä. Lisäksi  käytössä on kolme eri nopeusasetusta. Yhdellä moottorilla laudan kiihtyvyys on hillitty, mutta se saavuttaa suhteellisen helposti ainakin 45 km/h nopeuden. Laudan raskaus saattaa ainakin osittain vaikuttaa asiaan, mutta yhdellä moottorilla ajettaessa laudan nousukyky vaikuttaa jonkin verran keskimääräistä heikommalta laudan teholuokka huomioiden.

Kahdella moottorilla ajettaessa laudan kiihtyvyys on hyvä, joskin selvästi enemmän tasaisen hillitty kuin ärhäkkä. Asfaltilla paikoiltaan kiihdytettäessä laudan molemmat renkaat ehkäpä aavistuksen pyörähtävät tyhjää heti laudan liikkeelle lähtiessä, mutta ei lainkaan siinä määrin selvästi kuin vaikkapa aggressiivisessa SQ1:ssä. Tehon osalta laudassa on enemmän samaa luonnetta kuin hillityssä herrasmiesmäisessä Inokim Oxo:ssa. Vaikka D6+:n kiihtyvyys onkin suhteellisen tasainen, on kiihtyvyys kuitenkin varsin ripeää aina tuonne 50 - 55 km/h nopeuteen saakka, jossa kiihtyvyys kuitenkin selvästi hidastuu. Saimme laudan kulkemaan tasaisella mittarinopeutta 63 km/h.

Laudan hybridirenkaat tuntuvat ihan toimivalta kompromissilta katu- ja maastorenkaiden väliltä ja tarjoilivat hyvän ajotuntuman niin asfaltti- kuin soratielläkin. Laudan kaasun reagoinnissa oli havaittavissa jonkinlaista viivettä, joka oli suurimmillaan silloin, kun kaasun vapautti vauhdissa kokonaan ja painoi tämän jälkeen kaasua uudelleen. Tuolloin lauta reagoi arviolta lähes sekunnin viiveellä kaasun painamiseen. Reagointiviive jäi selvästi pienemmäksi silloin, kun kaasua ainostaan löysäsi ennen sen painamista uudelleen, mutta ei vapauttanut sitä kokonaan.  

Testiajossa lauta tuntui hyvin vakaalta ajettavalta myös kovemmissa nopeuksissa, jopa ilman ohjausiskunvaimmenninta. Päivitämme testiä myöshemmin tämän osalta, kun olemme testanneet lautaa myös ohjausiskunvaimentimen kanssa.

Pääosin ajo oli hyvin miellyttävää eri nopeuksilla sekä erilaisilla alustoilla. Tietynlaisella alustalla ajettaessa heräsi kuitenkin epäilys jousituksen alkupään jonkinlaisesta tunnottomuudesta tai herkkyyden puutteesta. Ainakin testiajomme perusteella hieman suurempaa kiveä sisältänyt sepeli/hiekkapohjainen alusta täristi laudan ohjaustankoa joitakin testaamiamme verrokkilautoja enemmän. Tämä vaikutti olevan seurausta siitä, kun laudan jousitus ei vielä reagoinut tuohon vähäiseen tärinään ja toisaalta laudan laadukas joustamaton ohjaustanko välitti tärinän terävästi kuljettajan käsille. Todettakoon kuitenkin vielä erikseen, että lähtökohtaisesti joustamaton ja stabiili ohjaustanko on juuri se, mitä laadukkaalta laudalta odotetaan. Joissakin olosuhteissa voi kuitenkin olla niin, että hieman joustava ohjaustanko itsessään eliminoi jousituksen lisäksi sellaista pientä tärinää, joka muutoin välittyy hyvin terävänä ohjaustankoon. Tällä tavoin vaikuttaisi toimivan esimerkiksi hieman elastinen SQ1:n ohjaustanko laudan oman jousituksen lisänä.      

Havaintojemme perusteella laudan kuljetettavuudessa saattaa ilmetä omia haasteita laudan suuresta koosta johtuen. Laudasta myös puuttuu taitetun tangon lukitusmahdollisuus, joka osaltaan saattaa laudan alttiiksi erilaisille vahingoille kuljetuksen aikana. Osa käyttäjistä on raportoinut kannen karhennusteippiin tulleista naarmuista kuljetuksen aikana. Itse havaitsimme, että ohjaustangon seilatessa sivusuunnassa kuljetuksen aikana, oli ohjaustangon volttimittari osunut laudan kannen reunaan ja rikkoutunut. Tämä lukituksen puute ei kuitenkaan ole kynnyskysymys, ja kunhan siitä mahdollisesti seuraavat kuljetusvahingot tiedostaa, voi lautaa suojata tarpeellisella tavalla kuljetuksen yhteydessä, kuten olemmekin sittemmin tehneet.

Toinen pieni muutoin erittäin hyvää laatuvaikutelmaa heikentävä seikka oli mielestämme laudan etuvalaisin. Se poikkesi muusta jämäkästä toteutuksesta, ja etenkin sen peltinen suojakuori alkoi herkästi rämisemään maastoahjossa. Toisena sitä koskevana puutteena koimme, että etuvalaisinta oli vaikea saada kiristettyä niin, että sen tuottama valokeila olisi pysynyt säädetyssä asennossa täristävässä maastoajossa. Muutoinkin etuvalaisimen tuottama valoteho ja valokeilan kuvio oli keskinkertainen pimeällä ajettaessa. Toivoisimmekin valmistajalta, että sen kautta olisi saatavilla pikaliittimellä varustettu parempi etuvalaisin, johon sen voisi halutessa päivittää. 

Mallissamme oli hydrauliset levyjarrut, joiden jarrutusteho ja toimivuus oli todella hyvä. Jarrut toimivat riittävän herkästi ja olivat todella tehokkaat. Laudan nousukykyä testattiin Helsingin Paloheinässä, jossa laudan onnistui nousta kuntoportaiden viereinen hiekkapohjainen ylämäki suhteellisen vaivattomasti. Nousukyvyn osalta tuntuma vastasi hyvin paljon Inokim Oxo:a. 

Testiajon perusteella laudan kansi oli erityisen hyvä sen suuren koon sekä pitävän päällysteen ansiosta. Kannella sai tukevan ja luonnollisen jalkojen asennon vaivatta ja kannen takajalan tuki tuntui niin kulmansa kuin mittojenkin puolesta hyvältä.

Testimallissa oli 52V 26Ah akku, joka on teholuokassaan kapasiteetiltaan jonkin verran keskimääräistä suurempi ja on mielestämme riittävä suhteellisen pitkään ajoon jopa mäkisessä maastossa. Pidempiä ajeluita etenkin vaativassa maastossa harrastavalle voisi toki suuremmasta akusta olla etua. Emme varsinaisesti testanneet akun todellista kestävyyttä erilaisissa vaihtelevissa olosuhteissa, koska laudasta on jo olemassa lukuisia videoituja testejä, joissa laudan enimmäistoimintasädettä on testattu käytännössä.

Tätä mallia on päivitetty siltä osin, että uusi (ja suurempi) mittaristo on sijoitettu ohjaustangon keskelle. Mittaristo on tyylikäs, helppokäyttöinen ja siitä välittyi selvästi kaikki tarpeellinen informaatio. Etenkin ajonopeuden osalta oli miellyttävä kokemus, kun nopeutta ei tarvinnut tähystää tangosta sivummalta, vaan siihen riitti katseen laskeminen tiestä suoraan alas. Etenkin ajonopeus näkyi näytöltä riittävin suurin numeroin.

Kokoavana johtopäätöksenä voidaan todeta, että Nanrobot D6+ on kaiken kaikkiaan todella hyvä sähköpotkulauta 2000W -teholuokassa. Laudan suuresta koosta johtuen se ei kenties tunnu kaikkein ketterimmältä tai nopeimmalta ajossa, mutta toisaalta laudan erityisen korkea maavara sekä hyvä vakaus on selkeitä etuja eri ajo-olosuhteissa. Edellä jo todetut pienet puutteet ovat tekijöitä, joilla ei ole suurta merkitystä laudasta välittyvästä hyvästä kokonaisvaikutelmasta.

Laudassa on runsaasti hyviä puolia, ja suhteellisen vähän kritiikin kohteita. Pidimme kovasti laudasta ja voimme perustellusti luonnehtia sitä erittäin tasapainoiseksi kokonaisuudeksi, tyylikkyyttä unohtamatta.

Laudan ja siitä saatujen kokemusten perusteella Nanrobot vaikuttaa valmistajana erittäin lupaavalta tulokkaalta, jonka tulevaa mallistoa seuraamme mielenkiinnolla. Näemme Nanrobotin uutena varteenotettavana haastajana sähköpotkulautojen premium-luokassa.  

Speedsteriltä tähtiä:

Kirjoita kommentti